Thursday, January 12, 2012

Kisah Cempedak

Assalamualaikum....

Hari ini aku happy sangat coz semalam dapat beli cempedak. Bukan apa aku nie memang hantu cempedak wahal cempendak nie ler yang menganginkan aku sahu badan nanti. Biasanya aku sanggup beli satu biji nangka dr beli beberapa ulas yang dah goreng. Bayang kan 5 ulas RM 2 kadang2 ada lagi mahal. Kalau beli pun nampak besar tp penuh dengan tepung isinya sikit jer. Tak berbaloi baik beli sebiji terus goreng sendiri puas hati makan.

Untuk pengetahuan, dua tiga hari lepas cousin aku ngantor cempedak 3 biji kat umah mak aku yang kebetulan aku memang ada kat umah mak ler. Dapat jer cempedak tu aku bagi tau adik ipar aku yang aku nak kidnap sebiji bawa balik umahlah. Adik ipar aku on jer coz bebanyak pun wat membazir jer lagi pun masa tu mak aku takder pi balik Jelebu ada urusan kebun. Masuk jer dalam kete laki aku tegur tanya bau apa nie. Aku pun jawap bau cempedak ler esk sayang goreng ya. Aku happy jer dok membayangkan cempedak itu di goreng dan makan dengan enak. Keesokkan hari nya aku pun mula proses nak goreng cempedak tu pada waktu petang untuk suamiku minum petang. Bukak jer bau menusuk kalbu ler tapi malangnya kat bahagian bawah cempedak tu dah berulat. Frustrated gak ler aku siap ngadu kat suami aku dan dia cakap bukan rezeki.

Petang semalam ada pasar tani kat area umah aku. Aku dan suami pi untuk membeli barangan dapur sekali suami aku pun mengizinkan aku tuk membeli cempedak apabila dia dok dgr aku citer pasal cempedak. Tokeh gerai tu cakap sekilo RM6 dan bagi aku ok ler coz kkdg aku kena sekilo 8 jenis cempedak madu. Harap2 petang nie aku kopek cempedak itu eloklah ya....

No comments: